torsdag den 8. september 2011

Lækker sprød Pizza

Jeg synes tit man høre folk har brugt år på at finde den helt rigtig opskrift på pizza dej, og nu har de så endelig fundet den. De gange jeg før har lavet hjemmelavet pizza kan tælles på en hånd og er altid blevet skuffet for det var besværligt at lave, typisk lige så dyre fordi man skulle ha alt mulig fyld og de bliver aldrig lige så gode som dem i laver over på den lokale.
Her den anden dag satte jeg mig så for at prøve igen, og begyndte at søge nette igennem for erfaringer og opskrifter på "den perfekte pizza". Her er hvad jeg kom frem til : Brug tipo 00 hvedemel, lad dejen hæve natten over, lav din egen pizza sauce, brug frisk mozzarella, bag på en varm ovnplade eller bagesten og begræns dit valg af fyld.
Efter at have spist min færdige pizza fristes jeg næsten til at sige jeg aldrig køber færdig pizza mere men også kun næsten.



Ingredienser: til 3 pizzaer


15 g Gær
2,5 dl vand
2 tsk Salt
500 g Tipo 00 Hvedemel 
3 spsk Olivenolie 


1 Dåse hakkede tomater
5 -6 Blade frisk basilikum 
2 spsk Olivenolie 
1/2 tsk Salt


2-3 Poser frisk mzzarella 


Fremgangsmåde:


Dejen:
Start dagen før med at lave dejen, eller til nøds 3 timer før. Rør gøren ud u vandet og tilsæt olie salt og mel og rør det hele godt sammen, ud på bordet med det og dejen æltes godt igennem i ca en 5 - 10 minutter 
dejen dele i tre og formes til boller ved man trykker dejen ind under bollen med en finger så man får en ensartede bolle. Læg bollerne på en tallerken med film henover og sæt dem på køl.
Dagen efter tages dejen ud ca en halv time før den skal bruges. Kom masser af mel på bordet, tag en dej klump og vend den i melet før du starter med at trykker dejen ud med fingerene når den er trykket lidt ud brug håndfladerne til at trykke den endnu mere ud. Herefter bruger man begge håndflader til nærmest at strække dejen ud i cirkler til den har den rette størrelse, har du mod på det giv den en tur i luften.


Pizza sauce:
Alle ingredienserne blendes til en ensartet masse, wupti på 15 sek har du en klar sauce.
(Opskriften her gir sauce til ca 5 pizzaer)


Pizzaen:
Saucen køres ud i et tyndt lag over hele pizzaen, osten pilles i små klumper ud over pizzaen og ens ynglings fyld kommes på.
Bag pizzaen i 6 -8 minutter på den højeste varme din oven kan trække på en bageplade eller bagesten der har fået lov til at varme med op i ovnen.


Ideer til fyld:
- Parmaskinke, rucolasalat og parmesanost
Virkelig en lækker pizza som jeg kun kan anbefale, alle ingredienser kommes på efter pizzaen har været i ovnen


- Peppeironi og ananas. 
Klassikker


- Champignon, rucolasalat og frisk tomat 
alle ingredienser kommes på efter pizzaen har været i ovnen. 




0 kommentarer:

Send en kommentar