onsdag den 1. juni 2011

Gammeldags oksesteg med Porter, pære og bacon


Dette er en virkelig god ret og jeg synes man får rigtig meget ud af en forholdsvis billigt stykke kød, og pærerne giver virkelig en lækker sødme til den bitre øl. Jeg havde ikke nogen stor nok gryde til at have en hel oksesteg i, så jeg lavede halv portion og smed resten i fryseren. Der er desværre ikke noget billede men jeg skal nok sætte et ind næste gang jeg laver denne fantastiske ret.





4 Pers.
  • Ca. 1,2 kg  dansk oksebov eller tykkam
  • 400 g bacon i eet stykke 
  • 2 små løg eller 8-10 skalotteløg
  • 3 faste pærer
  • 2 Porter-øl
  • 2 finthakkede enebær
  • i stilk timian
  • 2 stk. laurbærblade
  • 2 små spsk. mel
  • Lidt vand
  • Salt og peber
  • Lidt smør og olie
Fremgangsmåde:
  1. Kødet brunes grundigt af i en tykbundet gryde i 1/2 smør, ½ olie og krydres
  2. Løgene skæres i ens stykker og svitses ligeledes af i gryden
  3. Det hele baconstykke lægges i gryden sammen med kød og løg
  4. Kærnehuset fjernes på en pære, der skæres i små stykker og følger efter i gryden
  5. Melet drysses over kødet og opsuges af fedtet,
  6. Hvorefter 1½ øl hældes i gryden med en sjat vand, laurbærblade og enebær
  7. Det hele braisserer under låg ved svag varme i en god time
  8. Derefter skæres den sidste pærer pænt i tynde både som lægges oven på kødet og braiserer med i ca 45 min
  9. Kødet er færdig når det når en kernetemperatur på 80 grader og det tages op sammen med bacon og pærer
  10. Sigt skyen og kog den en anelse ind hvis den ikke er kraftig nok, tilsæt mere salt og lidt sukker hvis saucen er for bitter i smagen.
Tips/Anretning:
Kødet skæres i skiver og stykker af bacon lægges ved, skyen hældes hen over, løg og pære anrettes på kødet, som er klar til servering, med en god kartoffelmos og lidt rønnebær- eller ribsgelé til
Hvis man ikke er så meget til smagen af øl kan man hælde lidt mindre i.

 


 


 

0 kommentarer:

Send en kommentar