lørdag den 11. juni 2011

Langtidssimret Kødsauce

Der er groft sagt to måder at laven en kød sauce til pasta på, den hurtige tisdag aften hvor man hurtig smækker sammen af hvad man lige har ved hånden og så er den anden måde hvor man lige løfter den et niveau og bruger både ekstra tid og gode råvare på at gøre den rigtig lækker. 
Her er mit bud på den gode kødsauce, det var dog umuligt for mig at opdrive knoldselleri her i Juni måned  så jeg brugte pastinakker i stedet hvilket også gav et godt resultat.
Ingredienser:


1 Løg
5 Fed hvidløg
2 Spsk Olivenolie
500g Hakket oksekød
3-4 kviste frisk timian eller en tsk i en lille tepose
1/2 Flaske god rødvin
250g Knoldselleri
250g Gulerødder
1 ds Flåede tomater
1 1/2 Tsk groft salt
Friskkværnet peber
500g Pasta
Parmasanost


Fremgangsmåde:


Pil skrællen af løget og hak det. Sauter det med ked knust hvidløg i halvdelen at olivenolien i en tykbundet gryde. 
Tag løgene op, varm resten af olien godt op i gryden og brun kødet. tilsæt løgene igen sammen med skyllet timian og rødvinen. 
Skræl selleri og gulerødder og riv dem på den rineside af et rivejern og kom det derefter i gryden, si væden fra de flåede , hak dem og derefter i gryden med dem.
kryder med salt og peber og lad den koge 1 time til halvanden ved svag varme, rør jævnligt i den og tilsæt vand hvis den koger tør
Kog pastaen. smag kødsaucen til med salt og peber og server med friskhøvlet poarmasanost.

3 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Labert ;-)

Martin Villumsen sagde ...

Lækkert :)
Du kan dog sagtens få fat i fine små nye danske selleri på denne årstid. Du skal bare til en grønthandler og så er de ikke større end en knytnæve endnu, men de er fyldt med smag.

Jesper sagde ...

Det har nok været der hvor problemet lå, jeg har nemlig ikke lige en grønhandel rundt om hjørnet, desværre.Jeg kunne godt forstille mig de var fyldt med smag i den størrelse.
Men løsningen med pastinakkerne var nu ikke dårlig, og så fik jeg dem da brugt.

Send en kommentar