onsdag den 1. juni 2011

Sushi - Ris


Den første opskrift kommer til at være en opskrift på sushi ris, Når man søger på netter støder man tit på udtrykket "The perfect sushi rice" sandheden er dog at der findes et væld af opskrifter på sushi ris, så man må prøve sig lidt frem i forhold til hvor krydret man kan li sine ris.
Fremgangs måden at lave risene er dog ens og det er den jeg vil beskrive her.


Med hensyn til ingredienserne mener jeg helt klart man bør gå til sin lokale asiat butik, ikke fordi de er bedre men fordi det er så meget billigere at købe ind der eksempelvis koster sushi ris omkring det halve i forhold til et normalt supermarked.
Nogen mener også man kan bruge almindelige grødris, jeg synes dog ikke det giver helt det samme, men prøv dig frem.

Der skal bruges: 2 pers.

3 dl Sushi ris
4 dl Vand
1/2 dl Riseddike
1/2 tsk Salt
1/2 spsk Sukker
evt 1/2 Kombu tang

1 - Start med at skylle risene i koldt vand i en stor skål, skift vandet 3-4 gange eller til vandet er klart.

2 - Hæld risene over i en sigte og lad dem dryppe af i 20-30 min

3 - Hæld dem i en gryde med vand og evt kombu tang og bring det kog

4 - Når vandet koger tages kombu tangen op og låget lægges hurtig på igen og må ikke løftes igen! Risene
      koges 10 min og tages herefter af varmen hvor de skal stå yderligere 15 min.

5 - Mens risene koger blandes marinaden af ris-eddiken, salt og sukker, varmes op så sukker opløses i
     eddiken. jeg gør dette i en microovn

6 - Risene hældes over i et træfad eller en stor skål, denne må dog ikke være af metal da den så kan give
     smag til risene

7 - Risene vendes nu i skålen og marinaden hældes over, samtidig skal man køle risene men en vifte vær evt.
     to til dette da det er svært at vende risene samtidig med man vifter.

8 - Risene skal ha stue temperatur når de skal bruges, de behøver ikke bruges med det samme men kan  
     sættes til side med et vådt klæde over, dog må de ikke stilles på køl.

Jeg lægger en lille video ved så man kan se hvordan det skal gøres




0 kommentarer:

Send en kommentar